آینده تحقیقات میکروبیوم

26اکتبر 2020- تحقیقات میکروبیوم انسانی با توجه به طیف وسیعی از کاربردهای آن، یکی از مهمترین زمینه های نوآوری است.

بر اساس تحقیق انجام شده توسطIP Pragmatics ، بازار درمانی در ایالات متحده قرار است تا سال 2024 به 6.9 میلیارد دلار برسد. تحقیق و نوآوری در مورد میکروبیوم، عامل اصلی دستیابی به این درآمد پیش بینی شده خواهد بود. پرفسور Ted Dinan، استاد برجسته ی روانپزشکی و محقق اصلی درAPC Microbiome Ireland  در دانشگاه کالج Cork، با آزمایشات بالینی آتلانتیا در مورد وضعیت فعلی و آینده تحقیقات و بازارهای میکروبیوم انسانی با News-Medical Life Sciencesمصاحبه کرده است که اهم آن را در زیر برای شما آورده ایم:

پیامدهای اصلی تحقیقات میکروبیوم در تحقیقات عمومی پزشکی و تغذیه چیست؟

تا همین اواخر، برداشت ما از میکروبهای روده، موجوداتی بی ضرر و با فواید اندک بود. اکنون می دانیم که آنها نقش اصلی را در سلامت و تندرستی عمومی فرد بازی می کنند. تغییرات در میکروبیوتای روده در اختلالات متنوعی از جمله در افسردگی، دیابت، بیماری پارکینسون و اوتیسم توصیف شده است. ما همچنین شاهد تغییرات چشمگیری در میکروبیوتای روده در افراد دارای اضافه وزن و چاق هستیم.

انتظار می رود فناوری های میکروبیوم نقشی اساسی در توسعه ی سیستم عامل های جدید کشف دارو و فن آوریهای تشخیصی در دوران پزشکی دقیق داشته باشند. یکی از آخرین مباحث در تحقیقاتمیکروبیوم که علاقه شما را بیشتر به ارتباط تغییرات میکروبیوم با بیماری جلب کرده است، چیست؟

برای من به عنوان یک روانپزشک، تغییرات توصیف شده در میکروبیوتای روده ی بیماران مبتلا به افسردگی بسیار قابل توجه است. این اطلاعات، امکانات جدید درمانی را افزایش می دهد. به عنوان مثال، شواهد روز افزون نشان می دهند که یک رژیم غذایی مدیترانه ای، احتمالاً از طریق میکروبیوتای روده، می تواند در برابر ظهور افسردگی از فرد محافظت کند و همچنین اثربخشی درمان های افسردگی را بهبود دهد.

روان بیوتیک ها، یا Psychobiotics، باکتری های مفید (پروبیوتیک) یا عوامل پشتیبانی کننده از چنین باکتری هایی (پربیوتیک) هستند که بر روابط باکتری- مغز تأثیر می گذارند. مصرف چنین باکتریهایی می توانند از نظر سلامت روان سودمند باشد. اکنون مطالعات متعدد، باکتریهای امیدوار کننده ای را معرفی نموده اند که ممکن است در درمان اضطراب و افسردگی از اهمیت زیادی برخوردار باشند، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

گزارش اخیر Jefferies LLC،تعداد کارآزمایی های درمانی مبتنی بر میکروبیوم را در زمینه های مختلف پزشکی تخمین زده است، که آزمایشات مربوط به دستگاه گوارش در حوزه سلامت تعداد قابل توجهی از آنها را شامل می شود. چگونه می توان از تحقیقات میکروبیوم در غذا برای درمان بیماری استفاده کرد؟

نحیف شدن افراد مسن با کاهش تنوع میکروبی مرتبط است. یک چالش بزرگ برای صنعت غذا تولید غذایی است که تنوع میکروبی را افزایش داده و با افزایش سن، ضعف و سستی را از بین ببرد. کاربرد غذاهای پزشکی(Medical foods) همچنین ممکن است برای سایر موارد مانند افسردگی و دیابت مشخص گردد.

آیا می توانید نظر خود را در مورد وضعیت تحقیقات جهانی میکروبیوم بگویید؟ آیا پیشرفت در این زمینه منجر به سرمایه گذاری بیشتر در آینده خواهد شد؟

با بهبود اختصاص بودجه، به نظر می رسد چشم انداز تحقیقات جهانی بهتر شود. ما در ایرلند خوش شانس هستیم که بنیاد علوم ایرلند از مدتها پیش از طریقAPC Microbiome Ireland ، مستقر در دانشگاه Cork، بودجه ی لازم را برای تحقیقات در این حوزه تأمین کرده است. مراکز تحقیقاتی عمده دیگری نیز در کانادا و ایالات متحده آمریکا وجود دارند.

طی چند سال آینده، شاهد ظهور چندین روش درمانی مبتنی بر میکروبیوم برای انواع بیماری ها خواهیم بود. من فکر می کنم، به احتمال زیاد هرچه جلوتر می رویم، آژانس دارویی اروپا و سازمان غذا و داروی آمریکا نیاز خواهند داشت که تمام داروها را برای تأثیر آنها بر میکروبیوتای روده ، که در واقع یک ارگان مجازی است، بررسی یا بازنگری کنند. اگر دارویی به این ارگان مجازی آسیب برساند، ممکن است تایید نشود و یا مجوزش لغو گردد.

سابقه تحقیقاتی درمانهای مبتنی بر میکروبیوم(MBTs) طولانی است، اولین مقاله در مورد پیوند میکروبیوتای مدفوع یا FMT در طب غربی در سال 1958 منتشر شده است. اگر بتوانید 200 سال در زمان به جلو بروید، آینده صنعت غذا را چگونه تصور می کنید؟

سرانجام، رژیمهای غذایی کاملاً اصلاح شده و شخصی شده ای را خواهیم دید که نقش عمده ای در پیشگیری از بیماریها خواهند داشت. در حال حاضر، ما با چنین سناریویی فاصله ی زیادی داریم.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20201026/The-Future-of-Microbiome-Research.aspx